O tym, że Polacy chętnie i często korzystają z komunikacji miejskiej, wiemy nie od dziś. Według raportu „Busradar” z 2019 roku, 88,7% z nas korzysta z transportu publicznego, a ponad 1/4 robi to codziennie lub prawie codziennie. Jeździmy komunikacją zbiorową głównie dlatego, że jest dla nas wygodna i posiada dobrą sieć połączeń. Zwłaszcza w dużych ośrodkach miejskich.
Reklama w komunikacji publicznej
Fakt popularności komunikacji miejskiej wśród pasażerów nie pozostaje niezauważony przez reklamodawców, którzy szukają możliwości dotarcia z komunikatem do osób licznie korzystających z transportu publicznego. Wewnątrz pojazdów komunikacji publicznej (autobusów, tramwajów, pociągów) pojawiają się liczne nośniki reklamowe, a zauważalność reklam na tych nośnikach jest bardzo wysoka: aż 67,39% osób dostrzega reklamę wewnątrz środków transportu.
Jakie nośniki wewnątrz pojazdów transportu publicznego?
Od lat reklamodawcom znane są specjalne ramki, w których umieszczane są plakaty reklamowe, najczęściej formatu A3. W niektórych zakładach komunikacyjnych można też skorzystać z ramek innego formatu zlokalizowanych nad drzwiami wyjściowymi. Jest to format poziomy wymagający nieco innego projektowania przekazu.
Zdarzają się także kampanie, w ramach których reklama (w postaci plakatów lub naklejek) umieszczona jest na oparciach siedzeń – w taki sposób, aby pasażerowie korzystający z miejsc siedzących mieli komunikat tuż przed oczami. Tego typu kampanię agencja Business Consulting realizowała w roku 2024 dla Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Była to długoterminowa akcja promująca w poszczególnych miesiącach różne wydarzenia i wystawy organizowane przez Muzeum. Na naklejkach umieszczonych na oparciach tramwajowych siedzeń reklamowano m.in. wystawy „Rynek podziemny”, „Siłaczki” i „Bunt”.
Wewnątrz pojazdów komunikacji publicznej reklamodawcy mają także do dyspozycji sieć nośników digitalowych w postaci ekranów LCD, na których wyświetlane są nie tylko ważne informacje i komunikaty dla pasażerów, ale także spoty reklamowe. Monitory LCD są idealną odpowiedzią na zadeklarowane przez respondentów oczekiwania wobec reklamy. Według raportu Instytutu Inbound Marketingu, 2024 (CAWI, N=1002), reklama powinna być wiarygodna i powinna bawić. Realizm i rozrywka to dwa słowa, jakimi respondenci tego badania określają swoje oczekiwania wobec reklamy. Reklama na monitorach LCD łączy w sobie przekaz informacyjno-rozrywkowy, co pozwala podróżnym lepiej zapamiętać szczegóły komunikatu niż w przypadku tradycyjnych, niedigitalowych form.
Ekrany LCD to nośnik reklamowy zyskujący na popularności i cieszący się dużym zainteresowaniem reklamodawców. Nie powinno to dziwić, bo w nośniku tym tkwi olbrzymi potencjał komunikacyjny. Do najważniejszych atrybutów monitorów LCD należą:
- Atrakcyjne umiejscowienie ekranów wewnątrz pojazdów (w polu widzenia pasażerów)
- Dynamiczne treści przyciągające uwagę pasażerów
- Brak trybu „off’ w działaniu ekranów (brak możliwości wyłączenia reklamy)
- Duża powtarzalność emisji, co przekłada się na utrwalenie i lepsze zapamiętanie komunikatu
- Możliwość przygotowania kampanii w każdym budżecie (możliwa nawet 1-dniowa kampania)
- Możliwość uruchomienia kampanii dowolnego dnia miesiąca
- Możliwość szybkiej podmiany treści/spotów w reakcji na zmieniające się okoliczności
- Ekologiczna forma reklamy
W ofercie Business Consulting znajduje się ponad 13.000 ekranów w pojazdach transportu publicznego (w prawie 50 miastach Polski), na których można emitować spoty reklamowe i inne komercyjne komunikaty skierowane do pasażerów. To atrakcyjna sieć nośników dająca możliwość budowania szerokiego zasięgu w zróżnicowanym, liczącym dziennie prawie 3,5 mln osób audytorium.
Z oferty tej korzysta wielu z naszych klientów. W ostatnim okresie realizowaliśmy m.in. następujące kampanie na ekranach LCD: „Europejskie Miasto Nauki. Katowice 2024”, „Vectra”, “Media Markt” „Amazon Prime Video”, „Klimat dla pokoleń”, „Polska Stolica Kultury. Katowice 2027”, „Samsung”, „PNB Paribas”, “HBO Max”, „Orbit”.