Przykłady dobrych praktyk CSR. Ochrona środowiska

 

 

W naszym poprzednim wpisie Społeczna odpowiedzialność biznesu. Idea CSR przedstawione zostały podstawowe zagadnienia dotyczące CSR – definicja, idea, narzędzia oraz korzyści płynące z zastosowania tej strategii zarządzania. W naszej serii wpisów o społecznej odpowiedzialności biznesu skupimy się głównie na dbałości o środowisko i aspektach ekologicznych. Poniżej prezentujemy ciekawe przykłady dobrych praktyk CSR, które zostały zastosowane przez firmy na polskim rynku.

 

 

Łąki kwietne

 

Utworzenie pasieki i zasadzenie łąk kwietnych oraz drzew 

 

Od 2019 roku w ALDI kontynuowana jest współpraca z Klubem Gaja. ALDI zostało partnerem strategicznym Święta Drzewa – programu, który jest jedną z najbardziej znanych inicjatyw ekologicznych tej organizacji. Klub Gaja we współpracy z Lasami Państwowymi wybrał teren nasadzeń, najlepsze sadzonki, a także przeprowadził akcję ich sadzenia. Dodatkowo w 2021 roku sieć ALDI posadziła łąki kwietne przy sklepach o łącznej powierzchni ponad 500mkw.

W przeciwieństwie do traw, łąki kwietne zapewniają owadom pożywne pyłki i nektarŁąka daje też przestrzeń do życia i rozmnażania się, a zimą schronienie dla różnych gatunków zwierząt. Pomaga magazynować wodę, gdyż posiada dłuższe korzenie niż trawy. Rośliny rosnące na łąkach lepiej wyłapują pyły tworzące smog, a także obniżają temperaturę powietrza. Planowane są dalsze akcje skierowane do dzieci, które pomogą zrozumieć, jak ważne dla ludzi i środowiska są pszczoły. Pracowite owady dają o wiele więcej niż słodki miód.

Dzięki współpracy z Klubem Gaja zasadzono ponad 10 000 drzew w przeciągu trzech lat. Oprócz sadzenia łąk kwietnych sieć ALDI wraz z Klubem Gaja postawiła pasiekę edukacyjną, której celem jest podnoszenie świadomości i uwrażliwienie konsumentów na rolę pszczół
w życiu ludzi, nie tylko pszczoły miodnej, ale także dzikich pszczół i innych owadów zapylających.

W firmie realizowany jest program edukacji ekologicznej nie tylko społeczeństwa, ale również i pracowników, którzy szczegółowo byli informowani o znaczeniu drzew dla naszej planety oraz o przebiegu całej inicjatywy. Współpraca z Klubem Gaja przynosi długofalowe efekty i w sposób programowy pozytywnie wpłynie na środowisko.

 

ALDI posadził łąki kwietne i stworzył pasiekę edukacyjną

 

Troska o bioróżnorodność

 

W ramach dbania o bioróżnorodność pracownicy firmy Anpharm – Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne, podjęli różne inicjatywy:

  • szkółka roślin z dobrej ręki (dzielenie się/wymiana) roślinami domowymi i ogrodowymi,
  • ogród pracowniczy – na terenie zakładu odbywa się sadzenie roślin nektaropylnych (lawenda) i innych np. krokusy, dynie, zioła,
  • adopcja trzech rodzin pszczelich i dzielenie się miodem z pracownikami.

Jakie korzyści dają te działania?

  • uwrażliwienie pracowników na kwestie środowiskowe,
  • możliwość realnego wpływu na otoczenie poprzez konkretne działania,
  • 250 słoiczków (100 ml) miodu rozdanych pracownikom,
  • 300 bukietów ze zbiorów lawendy rozdanych pracownikom i gościom.

Najważniejszą korzyścią jest jednak zwiększenie bioróżnorodności lokalnego środowiska poprzez ratowanie pszczół, co pozytywnie wpływa na środowisko i ekologię.

 

Lawenda to roślina miododajna lub inaczej nektarodajna.
Pszczoły pozyskują z niej nektar i pyłek kwiatowy, podczas zbierania którego dochodzi do zapylania. 

 

Hotele dla owadów

 

W trosce o zachowanie bioróżnorodności i równowagi w przyrodzie Bank Citi Handlowy zbudował hotele dla owadów. Schronienia dla nich zamontowano na drzewach w Warszawie przy ul. Senatorskiej oraz Goleszowskiej oraz na dachach budynków biurowych w Olsztynie
i Warszawie. Latem domki umożliwiają owadom nocleg i schronienie, a jesienią miejsce do przezimowania.

Projekt komunikowany wewnętrznie miał na celu zbudowanie świadomości ekologicznej wśród pracowników. Ponadto jego celem jest budowanie bioróżnorodności, zarówno w Warszawie, jak i Olsztynie. Tego typu miejsca przeznaczone dla owadów, pomagają
im w przetrwaniu, a także przedłużeniu gatunku. Wpływa to pozytywnie na lokalne środowisko i kształtowanie różnorodności biologicznej w konkretnych lokalizacjach.

 

Hotel dla owadów zapewnia schronienie różnym gatunkom owadów i umożliwia im budowanie gniazd. Owady znajdą w nim miejsce do złożenia jaj, schronienia się przed zwierzętami, deszczem, mrozem czy po prostu miejsce nocnego odpoczynku.

 

Jubileuszowe Akcje – 25 beczek na deszczówkę i zapełnienie 250 worków na śmieci

 

25 beczek na deszczówkę to jedna z jubileuszowych akcji na 25 lecie istnienia firmy. Instytucje i urzędy otrzymały od Ecol-Group beczki na deszczówkę – m.in. Szkoła Podstawowa w Kobylance, Płocku, Rumii, Postominie czy Gdańsku, Przedszkole w Kamieniu Pomorskim, beczki zamontowano także na terenie Wodociągów w Legnicy czy w Oświęcimiu. 3 beczki zostały przekazane na rzecz Fundacji Biznes dla Klimatu, która zorganizowała konkurs.

Beczki służą nie tylko faktycznemu gromadzeniu wody deszczowej, ale również edukacji ekologicznej młodzieży oraz promowaniu idei małej retencji i wskazywaniu jej ogromnego znaczenia. 25 beczek na 25-lecie to działanie grupy Ecol na rzecz promowania postaw proekologicznych, edukacji ekologicznej oraz działania na rzecz środowiska wodnego.

 

Zbiornik na deszczówkę umożliwi nie tylko sprawne zbieranie i magazynowanie wody deszczowej w okresie suszy,
ale także może okazać się doskonałym sposobem na obniżenie rachunków za wodę.

 

Kolejną akcją jubileuszową tej samej grupy, było zebranie 250 worków śmieci. Liderzy zakładów produkcyjnych zorganizowali akcję sprzątania okolicy w czasie pracy oraz zachęcali, by w czasie wolnym np. podczas rodzinnych spacerów, zabrać ze sobą worek i zebrać leżące śmieci w lasach i plażach. Tym samym pracownicy zadziałali wspólnie na rzecz naszego naturalnego środowiska, promując proekologiczną postawę.

Efektami zbiórek pracownicy grupy dzielili się w specjalnie do tego utworzonym wątku w aplikacji Yammer. Wrzucali zdjęcia, opisywali uprzątnięty teren i gratulowali sobie wzajemnie dobrze wykonanej pracy. Podliczając całą akcję od początku 2021 do końca września udało się zebrać ponad 500 worków śmieci.

 

Zbieranie i przetwarzanie odpadów pomoże chronić środowisko i oszczędzać zasoby Ziemi, które są ograniczone.

 

Kampania #BiznesBezPapieru

 

EFL (Europejski Fundusz Leasingowy) przystąpił do kampanii #BiznesBezPapieru we współpracy z Asseco Poland i Asseco Data Systems, by pokazywać, jakie korzyści daje cyfryzacja i jak efektywnie wpływa na biznes. Firma chce promować swoje procesy cyfryzacji oraz partnerów kampanii, dzielić się wiedzą ekspercką, jak digitalizować procesy biznesowe oraz zachęcać do ekologicznego podejścia w biznesie.

Promocja przede wszystkim w kanałach Social Media. Comiesięczna publikacja postów. Średni zasięg posta w ruchu płatnym to ponad 24 tys., a wyświetlenia to ponad 25 tys. Całkowity zasięg tej kampanii to ponad 113 tys., a wyświetlenia to ponad 181 tys.

We współpracy z firmą Asseco Data Systems EFL usprawnił obsługę swoich klientów dzięki wdrożeniu:

  • wideoweryfikacji z wykorzystaniem metod biometrycznych,
  • zdalnemu procesowi podpisywania umowy,
  • podpisowi elektronicznemu,
  • elektronicznemu obiegowi dokumentów.

EFL dzieli się case study z wdrożeń, edukuje firmy, które jeszcze nie rozpoczęły procesu digitalizacji.

 

Elektroniczny obieg dokumentów oznacza oszczędność czasu i pieniędzy, porządek i lepszą organizację pracy, szybki dostęp do zasobów dokumentacji oraz wysoką ochronę znajdujących się na nich danych.

 

Ekologiczny mural wspierający różnorodność i oczyszczający powietrze

 

T‑Mobile stworzył kampanię rekrutacyjną, która przy okazji pomoże Warszawie lepiej oddychać. Na ścianie budynku przy ul. Chmielnej 98 pojawił się ekologiczny mural o powierzchni 237 mkw, który pomaga oczyszczać powietrze ze szkodliwych substancji.

Wszystko dzięki użyciu specjalnych farb fotokatalitycznychktóre dzięki zawartości dwutlenku tytanu neutralizują pod wpływem światła rozmaite drobnoustroje oraz zanieczyszczenia, w tym groźne dla zdrowia tlenki siarki i azotu. Poza pozytywnym wpływem na zdrowie mieszkańców, mural spełnia jeszcze jedno ważne zadanie – przypomina o tym, jak ważną rolę odgrywa, nie tylko w miejscu pracy, różnorodność.

Ważnym elementem jest też wsparcie dwóch kluczowych aspektów strategii odpowiedzialnego biznesu firmy. Po pierwszy ekologii – zastąpienie tradycyjnej formy reklamy (bilbord) formą ekologiczną i innowacyjną. Po drugie, poruszenie w szerokiej komunikacji podejście firmy do tematu DE&I. Mural przedstawiający pięć mocno różniących się od siebie osób, które łączy miłość do technologii, odzwierciedla podejście firmy i jej stosunek do różnorodności.

 

Ekologiczny mural oczyszcza powietrze z drobnoustrojów i zanieczyszczeń, dzięki wykorzystaniu farb fotokatalitycznych.

 

Kolejną bardzo ciekawą realizacją jest ekologiczny mural z okazji Jubileuszu 65-lecia Totalizatora Sportowego na ścianach praskiego budynku powstał mural autorstwa Tytusa Brzozowskiego. Projekt muralu przedstawia kompilację wielu elementów i obszarów ważnych dla Totalizatora Sportowego, wyrażonych m.in. poprzez postacie i obiekty ze świata sportu i kultury.

Muralowa inicjatywa to kontynuacja i rozwój dotychczas wewnętrznego projektu firmy #GramyDlaNatury, w ramach którego spółka podejmuje działania na rzecz środowiska naturalnego.

Firma stara się przede wszystkim propagować wiedzę na temat środowiska naturalnego, ale pokazuje również innowacyjne podejście do tematu jego ochrony – ekologiczny mural.

 

Ten mural ma powierzchnię 690 m² co jest odpowiednikiem mocy oczyszczania powietrza 650 drzew.
Do jego namalowania zużyto ponad 280 litrów różnego rodzaju farb i gruntu – neutralizujących tlenki azotu i zmniejszających zanieczyszczenia powietrza szkodliwym formaldehydem.

 

Energooszczędne oświetlenie LED w każdym markecie OBI

 

W 2021 roku OBI zakończyło projekt wymiany oświetlenia na energooszczędne LED we wszystkich 59 marketach oraz biurach sieci. Wymiana dotyczyła zarówno hal sprzedaży, jak i pomieszczeń socjalnych oraz biur. Wymiana oświetlenia na LED pozwala znacząco ograniczyć zużycie energii elektrycznej, a zatem zmniejsza uciążliwość środowiskową. Oświetlenie LED jest również korzyścią dla pracowników – służy tworzeniu lepszego środowiska pracy.

Dzięki wymianie oświetlenia zużycie energii elektrycznej zostało znacząco obniżone, co potwierdzają raporty wewnętrzne prowadzone przez firmę. Wymiana oświetlenia na LED oznacza:

  • zmniejszenie poboru energii elektrycznej (dziesięciokrotnie mniejsze zużycie energii niż zwykłe lampy żarowe)
  • mniejsza uciążliwość środowiskowa – lampy LED nie zawierają żadnych toksycznych materiałów takich jak rtęć i innych metali groźnych dla środowiska i nadają się w 100% do recyklingu pomagając zmniejszyć emisję dwutlenku węgla
  • tworzenie przyjaznego środowiska pracy – zawarte w LED związki chemiczne są neutralne dla otoczenia.

 

 

Montaż źródełek wody pitnej w 15 placówkach oświatowych w Łodzi

 

Jednym z ważniejszych wyzwań związanych z ograniczaniem negatywnych skutków zmian klimatu jest zmniejszenie produkcji i konsumpcji plastiku. Wiele osób jest wciąż przyzwyczajonych do kupowania wody i napojów w plastikowych butelkach. Masa odpadów
z tworzyw sztucznych odbierana w ramach miejskich systemów gospodarki liczona jest w tysiącach ton. Dodatkowe zanieczyszczenie powietrza generowane jest przy okazji transportu napojów do konsumentów.

Dlatego przy współpracy SEGRO z miastem Łódź i łódzkim ZWIK-iem zainstalowało dystrybutory wody pitnej w 15 placówkach oświatowych oraz rozdystrybuowano bidony wśród młodzieży, aby zachęcić do niekupowania butelkowanej wody czy napojów. Działanie ma zbudować świadomość ekologiczną oraz przekonać uczniów do picia wody kranowej, a zarazem zmniejszyć zużycie plastiku, a co za tym idzie przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla.

Cała akcja ma celu wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych i ekologicznych, a także w dłuższej perspektywie redukcję zużycia plastiku, a co za tym idzie zmniejszenie emisji dwutlenku węgla.

 

Zgodnie z dokumentem „Right2Water” państwa członkowskie Unii Europejskiej będą wkrótce musiały m.in. zapewniać nieodpłatny dostęp do wody pitnej w budynkach publicznych, a woda z kranu powinna nadawać się do bezpośredniego spożycia.

 

Powyższe przykłady mogą inspirować i zachęcać do wdrożenia podobnych rozwiązań w innych firmach czy instytucjach. Pamiętajmy, że mamy bezpośredni wpływ na środowisko i jego ochronę. Podejmując nawet najmniejsze działania proekologiczne, zbliżamy się do zrównoważonego życia w zgodzie z naszą planetą.