Ekologia w marketingu terytorialnym. Moda czy konieczność?

Ekologia w marketingu terytorialnym. Moda czy konieczność?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekologia jest jednym z podstawowych zagadnień komunikowanych przez marki terytorialne. W wielu dokumentach strategii rozwoju miast i gmin znajdujemy zapisy na temat różnorodnych proekologicznych inicjatyw podejmowanych przez władze samorządowe i angażujących mieszkańców. Ekologia, szeroko rozumiana i wieloaspektowo definiowana, stała się powszechnym narzędziem zarządzania marką terytorialną.

 

Z czego wynika zainteresowanie miast ekologią?

 

U podstaw ekologii miast leży polityka zrównoważonego rozwoju, która zakłada zaspokajanie podstawowych potrzeb społeczeństwa oraz przyszłych pokoleń przy jednoczesnym utrzymaniu funkcjonowania środowiska oraz jego bioróżnorodności. To bardzo istotne dla wysoce zurbanizowanego społeczeństwa (w miastach żyje niemal połowa mieszkańców ziemi, a prognozy wskazują, że w 2050 roku 4 na 5 Europejczyków będzie żyło w miastach). Sami mieszkańcy terenów miejskich wywierają presję i domagają się od władz samorządowych proekologicznych działań podnoszących jakość życia.

 

Dobre praktyki

 

A miasta na tę presję mieszkańców reagują. Główne tematy działań promocyjnych i informacyjno-edukacyjnych podejmowanych przez samorządy to: zieleń w mieście, aktywność antysmogowa oraz segregacja śmieci. Przykładów miejskich kampanii promujących ekologię jest naprawdę dużo. Oto niektóre z nich: W Krakowie, na terenie dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny, powstaje Krakowski Central Par, w Białymstoku powstał pierwszy w mieście tzw. park kieszonkowy, Zabrze zdecydowało się na rekultywację 183 ha zdegradowanych terenów i przekształcenie ich w tereny rekreacyjne, a w Katowicach powstała niedawno tężnia solankowa w miejskim parku Zadole. Mieszkańcy Katowic od kilku lat mogą wnioskować do prezydenta o posadzenie drzew na terenie miasta – korzystając z aplikacji o nazwie „wCOP drzewo”. Z kolei w Tychach funkcjonuje Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem, który zmniejsza degradację sieci drogowej i emisję zanieczyszczeń oraz redukuje zużycie energii elektrycznej i paliw płynnych.

 

Tężnia solankowa w miejskim parku Zadole w Katowicach, fot. Mariusz Jurkowski

 

Kampanie z ekologią w tle

 

Agencja Business Consulting, ściśle współpracując z jednostkami samorządu terytorialnego w dziedzinie promocji i komunikacji marketingowej, także ma do zaprezentowania wiele przykładów kampanii z ekologią w tle. O niektórych z nich można przeczytać we wcześniejszych blogowych wpisach, m.in. tutaj:
https://mediamiejskie.pl/blog/piknik-ekologiczny-event-edukacyjno-informacyjny; https://mediamiejskie.pl/blog/gramy-w-kolory-z-miastem-tychy

Do powyższych przykładów można dodać także dwie tegoroczne kampanie, przygotowane i realizowane przez naszą agencję dla marek terytorialnych.

 

Warsztat permakulturowy

 

Pierwszą z takich kampanii jest Ekopiknik, organizowany przez Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny. To wydarzenie wspieraliśmy warsztatem permakulturowym. Pokazywaliśmy mieszkańcom Czerwionki-Leszczyn sposób projektowania i prowadzenia upraw, ogrodów i przestrzeni zielonych z wykorzystaniem naturalnie występujących w przyrodzie procesów (kompostowanie, retencji wód, kooperacji gatunków roślin, zwierząt, grzybów) i wpasowywaniem się w istniejące warunki klimatyczne, glebowe, pogodowe i roślinne. W warsztatach tych ważne było również pokazanie, że permakultura to także integracja społeczności wokół tematu przyrody i troski o indywidualne i wspólne tereny zielone.

 

Warsztat permakulturowy w Czerwionce-Leszczynach

 

Klimat dla pokoleń

 

Drugim przykładem jest kampania informacyjno-edukacyjna LIFE IP EKOMAŁOPOLSKA w Województwie Śląskim, której celem jest zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców regionu. Kampania realizowana była pod hasłem „Klimat dla pokoleń” na trzech rodzajach nośników OOH:

  • Ekrany LCD w Kolejach Śląskich – podróżujący pociągiem mieli okazję zapoznać się ze spotem promującym ekologię.
  • Citylighty – w najważniejszych punktach regionu, by przypominać odbiorcom o małych krokach, które prowadzą do wielkich zmian.
  • Reklamy na paczkomatach – czyli tam, gdzie każdego dnia trafiają przesyłki do tysięcy adresatów w województwie śląskim (zwłaszcza w okresie przedświątecznym).

Dodatkowo, kampania zyskała osobisty charakter dzięki współpracy z influencerką @ekocentryczka, która dzieliła się praktycznymi wskazówkami i motywowała swoich obserwatorów do działania na rzecz naszej planety.