„Crowd Promotion” to zjawisko w komunikacji marketingowej, które zakłada, że w tworzenie promocji (contentu, przekazu, treści itp.) zaangażowani są sami adresaci tejże komunikacji. Innymi słowy: odbiorcy komunikatu promocyjnego stają się jednocześnie jego twórcami, nadawcami, a także bohaterami prowadzonej promocji. W ten sposób buduje się społeczność (tłum) zainteresowana danym tematem, marką czy produktem, która wzajemnie się stymuluje, inspiruje i dostarcza sobie nawzajem użytecznych, z konsumenckiego punktu widzenia, treści.
A dlaczego Białystok?
Siłę komunikacyjną społeczności, która została zbudowana w ramach projektu opartego na „crowd promotion” wykorzystano w kampanii pod hasłem „A dlaczego Białystok?” (październik 2015) będącej elementem długofalowego projektu promocyjnego „Studiuj w Białymstoku”.
https://www.facebook.com/StudiujWBialymstoku
Celem kampanii, zrealizowanej przez naszą agencję, było stworzenie społeczności zainteresowanej studiowaniem w Białymstoku poprzez wielowątkową prezentację atrybutów miasta. Należało zwrócić uwagę na te walory, które w naturalny sposób zainteresują przyszłych studentów podjęciem nauki w tym mieście i będą stanowiły dla nich autentyczną zachętę. Założeniem kampanii było dotarcie do grupy docelowej (maturzyści oraz studenci białostockich uczelni niepochodzący z Białegostoku) za pomocą działań w internecie: media społecznościowe, wirale, aplikacje mobilne. Brief kampanii wyraźnie wskazywał na konieczność zachęcenia białostockich studentów do wypowiedzi na temat miasta. Wypowiedzi te mogły przybrać różnorodną formę (tekstową, fotograficzną, filmową itp.).
Konkurs
Oś kampanii „A dlaczego Białystok?” stanowił konkurs pod tym samym tytułem. Młodzi ludzie mieli odpowiedzieć na to tytułowe pytanie za pomocą krótkiej, autorskiej produkcji filmowej. Do udziału w konkursie zaproszono kilkuosobowe zespoły (od 2 do 4 osób). Siłą napędową konkursu miała więc być nie tylko chęć rywalizacji i pomysłowość, ale także praca zespołowa i umiejętność prezentacji wspólnego poglądu na zadaną tematykę. Niemałą zachętą do uczestnictwa w konkursie była także oryginalna nagroda, jaką stanowił stumetrowy apartament przekazany zwycięskiej grupie na najbliższy rok akademicki. Wszystkie zgłoszone do konkursu filmy zostały udostępnione w sieci, a wyłonienie zwycięskiej pracy odbywało się dwuetapowo: pierwszym krokiem było głosowanie internautów, w wyniku którego pięć filmów z najwyższą liczbą głosów otrzymało nominację do finałowej rozgrywki. Ostatecznego rozstrzygnięcia i przyznania pierwszego miejsca dokonało jury złożone z przedstawicieli Urzędu Miejskiego w Białymstoku, agencji Business Consulting oraz białostockiego środowiska artystycznego.
Komunikacja
Konkurs został ogłoszony na portalu Facebook i był komunikowany głównie przy użyciu narzędzi internetowych. Przygotowano także komunikację w przestrzeni publicznej: ulotki informacyjne, banery i plakaty oraz podkładki pod napoje (które trafiły do najpopularniejszych wśród studentów białostockich pubów i restauracji). Jednocześnie na każdym etapie trwania kampanii agencja reklamowa ściśle współpracowała z mediami. Łącznie ukazało się 210 publikacji na temat kampanii w mediach lokalnych i branżowych. Podjęto także współpracę z białostockimi uczelniami oraz instytucjami kultury.
Tłum wartości
Projekt „A dlaczego Białystok?” stworzył „tłum” osób zainteresowanych promowaniem Białegostoku jako idealnego miejsca do studiowania i zgromadził bardzo wiele wykorzystanych w kampanii wartości, takich jak: czas młodych ludzi, ich zaangażowanie, opinie, pomysły, rekomendacje, marzenia, a przede wszystkim – ich emocje. Kluczowym wydarzeniem był finałowy event kampanii, podczas którego ogłoszono zwycięzcę konkursu i wręczono nagrody. Wygrani odebrali z rąk prezydenta miasta symboliczny klucz do mieszkania oraz smartfony. Event połączony był z koncertem Grzegorza Hyżego – piosenkarza, którego twórczość dedykowana jest grupie wiekowej tożsamej z grupą docelową kampanii. Wydarzenie zgromadziło na rynku grupę liczącą ponad 1,5 tys. osób, co świadczy o tym, że młodzież szuka kontaktu z rówieśnikami także poza światem wirtualnym, chce dzielić się emocjami i wspólnie przeżywać ważne wydarzenia również w świecie rzeczywistym.