Marketing Spotify w reklamie OOH

Działania marketingowe internetowych gigantów, takich jak Google czy You Tube, kojarzymy głównie z aktywnością w przestrzeni wirtualnej. Jednak największy na świecie portal streamingowy Spotify już od lat realizuje swoje kampanie marketingowe przy użyciu reklamy OOH.

Dziś przedstawię najciekawsze kampanie marketingowe Spotify, które były przeprowadzone przy pomocy billboardów, citylightów i reklamy tranzytowej.

 

Spotify Wrapped
Kampania viralowa od 2016 realizowana jest co roku w grudniu. Spotify wykorzystuje dane swoich użytkowników, dotyczące ich aktywności w mijającym roku, dając im możliwość podzielenia się infografiką ze swoimi znajomymi w social mediach.

Na grafikach znajdują się informacje na temat pięciu ulubionych artystów, najczęściej odtwarzanych utworów i gatunków muzycznych, które są w kręgu zainteresowań użytkowników.

Kampania rok w rok cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, co widać po liczbie udostępnień – 12 000 000 (dane z kampanii 2019), co skutkuje ogromnymi nieodpłatnymi zasięgami i ekwiwalentem medialnym.

 

 

 

Korzystanie z danych użytkowników jest tematem bardzo kontrowersyjnym. Jednak Spotify pokazuje, że przy odpowiednim podejściu i kreatywności można skorzystać z takich informacji w kampaniach reklamowych.

Spotify wykorzystuje informacje na temat swoich użytkowników, by przedstawić ich jako ludzi o unikatowym guście i zachęcić ich do rozwijania swoich muzycznych horyzontów. Firmie zależy, by jej klienci poczuli się wyjątkowi i byli dumni ze swojej osobowości.

Poza reklamą viralowa, Spotify wykorzystuje w kampaniach OOH najciekawsze i najzabawniejsze dane na temat użytkowników swojego serwisu.

 

Stworzone na podstawie tych informacji hasła marketingowe są umieszczane na billboardach i citylightach w miastach całego świata. Kampania realizowana jest co roku, jednak zawsze z delikatnie zmienionym tematem i odniesieniami do najważniejszych wydarzeń mijającego roku.

Warto zwrócić uwagę na to, że treści na niektórych bilbordach wykorzystują geotargeting i odwołują się do lokalizacji nośnika OOH np. poprzez informację na temat najczęściej słuchanych artystów w danym mieście.

W kampanii Wrapped 2017 dane użytkowników i wynikające z nich informacje przedstawiono w formie postanowień noworocznych. 

 

Kampania Zodiakowa


Spotify stara się jak najlepiej dopasować playlisty i utwory do swoich użytkowników, miejsc, w których przebywają oraz aktywności, jakie podejmują.

Jednak w kampanii zodiakowej zdecydowano się pójść krok dalej i targetować muzykę na podstawie znaków zodiaku użytkowników. Grafika znajdująca się na nośnikach OOH składała się z 3 elementów:

  • tekstu stylizowanego na horoskop
  • zdjęcia wykonawcy określonego jako astralny bliźniak odbiorcy komunikatu
  • rekomendowanej playlisty